Wartości lidera  i ich wpływ na skuteczne zarządzanie zespołem. Warsztat kompetencji menedżerskich

Cel edukacyjny:

warsztat skoncentrowany jest na doskonaleniu i rozwoju kompetencji menedżerskich oraz zwiększeniu świadomości nowoczesnej roli menedżera. Podstawowym obszarem w zarządzanym zespole jest wypracowanie:

  • współodpowiedzialności w osiąganiu celów,
  • komunikacji opartej na wzajemnym szacunku, zaufaniu, otwartości i lojalności,
  • umiejętności analizy podejmowanych działań, obserwacji i wniosków.

Dla kogo:

  • dla osób zarządzających i menedżerów zespołów,
  • dla nowo mianowanych/awansowanych menedżerów zespołów,
  • dla menedżerów z trudnym zespołem, jako klucz do wypracowania/przełamania impasu,
  • dla menedżerów chcących zweryfikować/uaktualnić swoją wiedzę.

Program:

1. Rola menedżera jako lidera w zarządzaniu zespołem:

  • komunikacja wartości i etyka zawodu,
  • ustalenie luk kompetencyjnych w zespole,
  • budowa zespołu wg doboru koniecznych kompetencji,
  • określenie niezbędnych narzędzi do skutecznej pracy,
  • koordynacja pracy zespołu z określeniem ryzyk i potencjału biznesu,
  • postawa menedżera w kontekście zjawiska demotywacji i motywacji,
  • onboarding pracowników i codzienna kultura feedbacku.

2. Style zarządzania oraz ich wpływ na realizację celów:

  • analiza stylów zarządzania na przykładzie różnych zespołów,
  • dopasowanie stylu zarządzania w zależności od potrzeb organizacji,
  • styl zarządzania a długość realizacji procesów.

3. Współczesne kompetencje niezbędne do efektywnego zarządzania zespołem:

  • styl przywództwa,
  • pokoleniowe podziały pracowników a sposób komunikacji z zespołem,
  • umiejętność budowania atmosfery zaangażowania i motywacji.

4. Budowanie autorytetu lidera w zespole:

  • wiarygodność, zaufanie  i transparentność w zespole,
  • przyjęcie odpowiedzialności za zespół i wyniki,
  • praca “od – do”  a zaangażowanie,
  • lider z funkcji a lider tytularny.

5. Sposoby na skuteczne delegowanie zadań oraz ich egzekwowanie:

  • jak wykształcić współodpowiedzialność za wyniki,
  • przypisanie zadań pod kątem najlepszych kompetencji w zespole,
  • cykliczne statusy, planu i korekty do planów,
  • narzędzia wsparcia,
  • konsekwencje braku realizacji zadań.

6.Stosowanie komunikatów pozytywnych: od instruowania poprzez konsultowanie do wspierania pracowników:

  • intencje pozytywnej komunikacji i wiarygodność przekazu,
  • dbałość o atmosferę miejsca pracy i dobry nastrój,
  • dbałość o kulturę życzliwości i wspierania.

7. Konstruktywna informacja zwrotna jako narzędzie służące do rozwoju pracowników:

  • wykształcenie nawyków związanych z kulturą feedbacku,
  • jak budować motywujący komunikat,
  • jak informować o zastrzeżeniach wobec jakości pracy pracownika.

8. Motywowanie pracowników w oparciu o atmosferę zaufania i współpracy w zespole:

  • ustalenie czynników motywacyjnych u każdego członka zespołu,
  • planowanie cyklicznych krótkich spotkań podsumowujących,
  • kultura otwartych drzwi i dostępność menedżera,
  • rywalizacja w zespole jako pozytywny czynnik wzmacniający efektywność,
  • kultura transparentności, argumentacji i rozwiązań w miejsce obaw i subiektywnej oceny.

9. Zarządzanie różnorodnością w zespole:

  • zbadanie oczekiwań każdej z grup,
  • dopasowanie czynników motywacyjnych do każdej z grup,
  • czytelna komunikacja i intencje,
  • sprawiedliwie nie znaczy to samo : weryfikacja realnych potrzeb pracowników.

10. Trudne sytuacje w zarządzaniu ludźmi – praca nad asertywnością:

  • kiedy trudno powiedzieć  lub przyjąć “nie” . Jak radzić sobie z sytuacją?
  • negatywna atmosfera miejsca pracy,
  • konflikt pracowniczy,
  • niedobory personalne i nadmiar pracowników,
  • dyscyplinowanie pracowników,
  • konieczność zwolnienia.

11. Rola emocji w pracy z ludźmi:

  • fakty w miejsce subiektywnej oceny,
  • analiza sytuacji , obserwacje i wnioskowanie.

12. Rozwiązywanie konfliktów w zespole:

  • konflikt, jako radar wczesnego ostrzegania,
  • ustalenie przyczyny konfliktu,
  • metody sprawnego zarządzania konfliktem,
  • konsekwencje konfliktu.

Szkolenie dwudniowe – 16 godzin.